Een professioneel LinkedIn profiel in 8 stappen

Wil jij een professioneel LinkedIn profiel om snel een leuke baan te vinden? Met een compleet en interessant profiel maak je direct een goede indruk!

Een professioneel LinkedIn profiel

LinkedIn is een professioneel netwerk, waarbij je op zakelijk vlak connecties kunt maken met mensen die je kent, mensen uit jouw vakgebied of mensen waar je ambieert mee samen te werken. Het netwerk maakt ook dat andere jou kunnen vinden. Ze bekijken je profiel om een indruk te krijgen van je vaardigheden, opleidingen en werkervaring. Op basis daarvan beoordelen ze of je geschikt bent voor een bepaalde positie. Zorg er dus voor dat je deze stappen doorloopt voor een ijzersterk LinkedIn profiel!

Zo maak je een professioneel LinkedIn profiel!

Deze stappen helpen om je LinkedIn profiel een stukje professioneler te maken:

– Kies een goede titel
Je kunt een titel (headline) toevoegen op LinkedIn, dit is het eerste dat verschijnt wanneer iemand jou zoekt of je profiel bekijkt. Het is dus duidelijk dat je in een korte en pakkende zin kunt beschrijven wie jij bent en wat je doet. Val op!

– Maak een goede samenvatting
In de samenvatting (summary) kun je vervolgens duidelijker uiteenzetten wat jij doet en wie je bent. Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden en laat een ander het verhaal lezen voor je het plaatst, voor feedback.

– Maak een professionele profielfoto
Het is belangrijk dat jouw foto op LinkedIn professioneel overkomt. Gebruik dus geen selfies of vakantiefoto’s, maar laat tegen een neutrale achtergrond een professionele foto maken. Het liefst van je gezicht, terwijl je recht in de camera kijkt.

– Voeg je website toe
Als je een website hebt of werkt voor een werkgever met een mooie website, link deze dan aan je profiel. Zo zien anderen wat je doet en genereer je meer opdrachten en klussen.

– Voeg media toe
Foto’s, PDF’s en links kun je aan je profiel toevoegen ter verduidelijking van wat je doet. Hoe meer de opdrachtgever een indruk krijgt van jouw werk, hoe beter. Kies er wel voor alleen je beste werk te publiceren.

– Vertel over je werkervaring
Werkervaring (en opleiding) zijn toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel. Beschrijf het bedrijf kort en vertel wat jij doet voor het bedrijf (taken, verantwoordelijkheden, resultaten). Houd het kort en bondig.

– Voeg je vaardigheden toe
Er is ook een functie om je vaardigheden toe te voegen. Dit kan van alles zijn, maar kies vooral de belangrijkste. Ook kun je anderen deze vaardigheden laten onderschrijven.

– Vraag om aanbevelingen
LinkedIn heeft de functie om van anderen een aanbeveling te vragen. Aan collega’s en (voormalig) opdrachtgevers kun je vragen om een aanbeveling, die je openbaar op je profiel kunt weergeven. Zo kunnen anderen zien dat eerdere opdrachtgevers tevreden waren met jouw werk.
Een professioneel LinkedIn profiel is een krachtige tool om een nieuwe baan te vinden en meer opdrachten aan te trekken. Heb jij wel eens tijd besteed aan het optimaliseren en bijwerken van je LinkedIn profiel? En heb jij nog goede aanvullende tips?